Boleh ke beli prote...
 

Boleh ke beli protection life online?  

  RSS

(@muhammadyazed)
Trusted Member Agent
Joined: 2 years ago
Posts: 93
16/10/2017 5:34 pm  

Pandangan saya secara peribadi, bila syarikat perlindungan dah mula go online, boleh apply online dah sebagainya..

Ia menunjukkan tahap kesedaran prospek @ masyarakat terhadap life protection semakin baik dan jelas.

Bagi saya, sekiranya propsek @ masyarakat paham 6 perkara dalam life protection, confirm dia boleh mix-match plan protection yang dia mahu. [untuk individual plan & investment-link plan]:

6 Manfaat utama dalam protection

a) Pampasan kematian/TPD : untuk cover income yang hilang.

b) Pampasan sakit kritikal : untuk cover income yang terhenti sekiranya disah sakit kritikal.

c) Pampasan kemalangan : untuk cover income yang terhenti akibat kemalangan

d) Medikal kad : untuk cover Kos rawatan & perubatan.

e) Elaun hospital : duit poket bila warded di hospital.

f) Waiver : waive premium bila disah dengan sakit kritikal

Dengan simple guide seperti di atas, prospek @ masyarakat boleh set berapa pampasan yang dia mahu (*dengan pengetahuan, yang prospek tu tau apa keguanaan dan nilai pampasan) so, dia boleh ejas berdasarkan berapa yang dia boleh commit juga.

Dan sekiranya ada portal @ webiste yang jadi one-stop-center yang ada akses kepada SEMUA syarikat takaful & insurans di Malaysia ni, termasuk had limit medical requirement, actuaries details in risk assessment,

fuhh... ejen pun tak boleh nak kelentong.

Contoh, prospek buat quotation (secara kasar):

a) Pampasan kematian/tpd : rm50,000

b) Pampasan sakit kritikal : rm50,000

c) Pampasan kemalangan : rm50,000

d) medikal kad : Room&Board rm200, cover rm1juta lifetime, no annual limit.

e) Elaun hospital : rm100/hari

Kemudian keluar result comparison company apa yang offer, dan apa manfaat yang di offer juga dengan nilai yang prospek mahukan.

Then prospek nampak (sebagai contoh) Takaful IKHLAS yang paling sesuai dengan RMxxx yang prospek boleh commit.

bila dia tekan apply, terus agent yang berhampiran @ terdekat dengan prospek akan dapat request tu.

Rasanya.. ini akan mungkin akan jadi kenyataan kott di masa depan..

Just my opinion je.. 

Jangan take serius yer 😀

Muhammad
VMC Membership Takaful Advisor
http://vmcvip.wasap.my/


Quote
(@aminotipus)
New Member
Joined: 2 years ago
Posts: 1
02/11/2017 12:44 am  

Salam tuan.

Satu tulisan yang menarik tuan. 
Izinkan saya bertanya mengenai poin tuan yang terakhir iaitu:

"bila dia tekan apply, terus agent yang berhampiran @ terdekat dengan prospek akan dapat request tu."

apa yang menyebabkan tuan rasa masih perlu agen bertemu dengan prospek? kenapa prospek tidak boleh terus melanggan dari website tersebut tanpa perlu ada agen? 

Terima kasih


ReplyQuote
(@muhammadyazed)
Trusted Member Agent
Joined: 2 years ago
Posts: 93
02/11/2017 7:18 am  

Boleh je jika peserta mahu terus berurusan dengan website.

Berurusan online = berurusan dengan company = tanpa human interaction.

Cuma online ni human-machine interaction.

Kenapa saya katakan masih perlu berjumpa dengan agent... ataupun dengan branch?

Jika berurusan dengan branch @ agent, pelbagai persoalan dari prospek boleh diberikan penjelasan.

Terkadang, bila menyampaikan @ penjelasan melalui text, penerimaan dan penyampaian adalah tak sama bila secara berdepan terus.

Walaubagaimanapun, syarikat masih boleh provide channel video chat dengan staff yang bertugas sebelum peserta sign up.

=====

Tahap kesedaran masyarakat di Malaysia berkenaan insurans @ takaful masih lagi boleh dikatakan agak rendah.

Jika tahap kesedaran masyarakat di Malaysia tinggi, terutamanya dalam :

1. Tahu bilangan perbezaan takaful @ insurans.

2. Tahu bilangan operator takaful @ insurans di malaysia.

3. Tahu perbezaan single-license company @ dual-license company operator.

4. Tahu mana yang muslims wajib ambil : takaful @ insurans?

5. Tahu perbezaan stand-alone medical card @ rider medical card.

6. Tahu maksud & kegunaan cash value/surrender value/savings dalam takaful @ insurans.

7. Tahu mana yang patut sediakan dahulu, medical card @ income protection.

8. Tahu perkara sebenar dalam takaful @ insurans : adakah ianya investment @ savings @ protection?

9. Tahu setiap manfaat utama dalam takaful : pampasan kematian/TPD, pampasan kemalangan, pamapsan sakit kritikal, elaun bermalam di hospital, waiver

10. Tahu apa yang cover @ tak cover

11. Tahu limit @ non-limit setiap manfaat

12. Tahu prosedur claim, reimbursement, amendment, ROP, ROC...

13. Tahu non-medical limit

14. Tahu Last age entry

15. Tahu nak uruskan semua sama ada dengan refer kepada branch @ customer serive (confirm2 ramai staff yang akan attend, setiap staff lain2 pula cara handle, staff pun pening kepala layan client dari seluruh malaysia.)

Jika masyarakat tahu antara perkara2 di atas confirm2 lah masyarakat boleh sediakan manfaat sendiri, cari company mana yang bagi best coverage vs RM utk mereka, dan tak perlu ejen utk assist mereka sebelum, semasa, dan akan datang.

Terutamanya claim melibatkan medical card, pampasan kematian, pampasan sakit kritkal, pampasan kemalangan....

Muhammad
VMC Membership Takaful Advisor
http://vmcvip.wasap.my/


ReplyQuote
Share:
  
Working

Please Login or Register